Generella frågor om gåvor

  • Knackar ni dörr och ber om gåvor?

    Nej, Min Stora Dag samlar inte in pengar via hembesök. Om någon utger sig för att komma från Min Stora Dag: Skänk inte, polisanmäl och informera gärna oss på info@msddev.inthecold.se

  • Ringer ni upp era givare?

    Ja, ibland ringer vi och tackar våra givare samt informerar om vårt arbete. I så fall ringer vi oftast från nummer 08-425 123 85.

  • Hur kan jag se vart min gåva går?

    Genom kommunikation i interna och externa kanaler samt i vår årliga effektrapport till Giva Sverige kan du läsa om hur din gåva gjort skillnad för barn och unga med allvarliga sjukdomar och diagnoser.

  • Hur vet jag att ni har tagit emot min gåva?

    Om du får ett tack-mejl från Min Stora Dag samt ett kvitto med ett id-nummer, har vi mottagit din gåva.

  • Får jag ett kvitto på min gåva?

    Om du lämnar en gåva via vår hemsida ska du få ett kvitto till din mejl. Om din första gåva till oss är via swish får du ett tack-sms. Lämnar du via bankgiro eller plusgiro får du inget kvitto per automatik.

    Vill du ha ett kvitto på din gåva, hör av dig till gava@msddev.inthecold.se

  • Sparar ni mina uppgifter om jag ger en gåva?

    Ja, vi sparar dina uppgifter när du har lämnat en gåva.

    Läs mer om vår integritetpolicy här.

  • Varför måste ni ha mina personuppgifter när jag ger en gåva?

    Min Stora Dag är godkända gåvomottagare hos Skatteverket sedan den 7 augusti 2020. Det innebär att du måste ha gett minst 200 kr/tillfälle och minst 2 000 kronor totalt till en eller flera godkända organisationer (gåvomottagare) under ett kalenderår för att få möjlighet till skattereduktion i din deklaration. För att du ska kunna göra det har Skatteverket vissa krav som måste uppfyllas. Du kan läsa mer här.

  • Kan jag få skattereduktion för min gåva?

    Från och med den 1 juli 2019 kan du få upp till 1 500 kronor i skattereduktion för gåvor som du har gett till godkända gåvomottagare. För att få skattereduktionen ska vissa förutsättningar vara uppfyllda. Här kan du läsa mer.

  • Jag vill starta en insamling – hur gör jag?

    För att starta en insamling går du in här.

    Du kan välja mellan flera olika insamlingsalternativ. Om du har några frågor om insamlingar kan du mejla till gava@msddev.inthecold.se

  • Kan jag skänka kontanta medel?

    Vi på Min Stora Dag har inte möjlighet att ta emot kontanta medel. Detta med anledning av att det har blivit svårare att lösa in kontanta medel på många bankkontor. Skulle en stor gåva ges i kontanta medel kan bland annat Riksbanken kräva underlag för gåvan med grund i Riksbankens föreskrifter (RBFS 2020:1) om inlösen av sedlar och mynt.

    Min Stora Dag har inte heller möjlighet att ta emot gamla sedlar eller mynt. Detta med anledning av att Riksbanken infört nya regler som trädde i kraft den 1 oktober 2020. Efter att den nya föreskriften trätt i kraft har endast personen som ägt sedlarna när de blivit ogiltiga, eller dödsbon, möjlighet att lösa in dem.

  • Vilken adress ska vi skicka kallelse till förrättning (bouppteckning)?

    Du kan skicka kallelsen till:

    Min Stora Dag
    Hälsingegatan 47
    113 31 Stockholm

  • Finns det någon jag kan prata med kring frågor om mitt testamente?

    Du är välkommen att höra av dig till Peter Frykehag, ansvarig för testamenten. Du når honom på peter.frykehag@msddev.inthecold.se eller på 070-262 34 42.

    Du kan också läsa mer om testamenten här.

  • Jag valde att betala via inbetalningskort, hur fungerar det?

    Vi kommer att skicka ut ett inbetalningskort till dig via post.

  • Det står på kvittot att jag ska få ett inbetalningskort via mejl, varför har jag inte fått det?

    Leveransalternativet är refererat till hur du vill att gåvan ska lämnas, via post eller via mejl. Inbetalningskort skickas alltid ut via post om du inte mejlar oss och ber oss skicka det till dig på något annat sätt.

  • Jag har ångrat mig och vill sätta in pengarna via ert bankgiro eller Swish istället för inbetalningskort, hur gör jag då?

    Då får du gärna höra av dig till oss på gava@msddev.inthecold.se. När du valde inbetalningskort har vårt system skapat ett unikt OCR-nummer. Om du väljer att betala in på annat sätt vill vi gärna ha information så vi kan koppla ihop din gåva och betalning i vårt system. Annars ligger inbetalningsavin som obetald.

  • Hur gör jag om jag vill avsluta mitt månadsgivande?

    Du kan när som helst avsluta ditt månadsgivande via vår givarservice. Mejla gava@msddev.inthecold.se eller ring 08-660 50 96. Våra telefontider är måndag-fredag 09.00-17.00.

Frågor om minnesgåvor

  • Hur beställer jag en minnesgåva?

    Du kan beställa en minnesgåva här via vår hemsida. Du har då möjlighet att fylla i en egen hälsning på minnesbladet. Du kan också ringa till vår gåvoservice på 08-660 50 96, vi har öppet måndag-fredag 09.00-17.00. Du har även möjlighet att sätta in din gåva på vårt bankgiro/plusgiro. Det är bra om du märker insättningen med namnet på den person du vill hedra så vi kan göra minnesbladet.

    Det finns externa aktörer på marknaden som tillhandahåller minnesblad till begravningar. Exempelvis kan du lämna en minnesgåva via Fonus men det går också att lämna en minnesgåva som genererar ett minnesblad hos minnesgava.se.

    Om du väljer att ge en gåva via en extern aktör, har vi på Min Stora Dag ingen möjlighet till kontroll om din betalning kommit fram. Vi kan inte heller ändra i texten på minnesbladet.

  • Hur mycket av min minnesgåva kommer fram till barnen?

    Om du exempelvis ger 100 kronor i minnesgåva kommer 86 kronor att gå till våra ändamålskostnader. Det vill säga att pengarna går till planering och genomförande av barnens Stora Dagar. Här kan du läsa mer.

  • Får jag ett kvitto om jag skänker en minnesgåva?

    Om du väljer att lämna en minnesgåva här via vår hemsida får du ett kvitto på att din gåva mottagits av oss. Lämnar du en gåva via Swish får du upp ett rött hjärta när din betalning skett. Skickar du in via bankgiro/plusgiro får du inget kvitto av oss om du inte hör av dig och begär ut ett.

  • Jag har inte namnet på begravningsbyrån eller datumet, kan ni ta fram det?

    Nej, vi kan inte få fram det. Vi är beroende av information från dig som givare, anhörig eller begravningsbyrå. Vi har inget register vi får information från utan är oerhört tacksamma över de uppgifter ni ger oss.

  • Varför måste jag fylla i namnet på begravningsbyrån?

    Det är för vi gärna ser att din minnesgåva går fram till anhöriga till den avlidne. Om du inte har namn på begravningsbyrån som ombesörjer begravningen kan du alltid fylla i en anhörigs uppgifter, då skickar vi minnesbladet dit.

  • Om jag inte har en mejladress till begravningsbyrån, kan jag uppge deras postadress?

    Ja, det kan du.

  • Om begravningen sker i kretsen av de närmaste och jag inte har något begravningsdatum, vad gör jag då?

    Då lämnar du datumet för begravningen tomt. Har vi på Min Stora Dag inte erhållit något begravningsdatum från dig som givare, anhörig eller begravningsbyrå skickar vi minnesbladet till den adress du angett så fort vi kan.

  • Hur snabbt skickas era minnesblad ut?

    Om vi har ett datum då begravningen sker försöker vi alltid att skicka ut dem cirka en vecka innan begravningsdatumet.

    Kommer minnesgåvor in närmare inpå försöker vi alltid se om vi kan mejla över dessa till begravningsbyrån. Det är dock inte alltid möjligt och då postar vi dem så fort vi kan. Vi kan inte garantera att minnesbladen hinner fram i tid då vi inte kan påverka PostNords leveranser.

  • Jag har lämnat en gåva via ert bankgiro och inte via ert formulär. Måste jag ändå göra ett minnesblad via er webbsida?

    Om du har skrivit ”Till minne av XX” som avisering på din inbetalning via bankgiro kommer vi göra ett minnesblad. Vi skriver då att det är från namnet på personen som satte in pengarna. Om du önskar korrigering av hälsning/vem minnesbladet är från kan du mejla till gava@msddev.inthecold.se

  • Vi som begravningsbyrå behöver information till minnesannonsen, vad kan vi skriva?

    Den här informationen kan ni använda:

    Hedra gärna minnet av (namn) med en gåva till Min Stora Dag. Få personlig hjälp via telefon: 08-6605096 (välj alternativ 1) eller mejla till gava@msddev.inthecold.se.

Frågor om gåvobevis

  • Jag vill hylla någon med ett gåvobevis – hur gör jag?

    Du kan beställa ett gåvobevis här via vår hemsida. Du har då möjlighet att fylla i en egen hälsning på bladet. Du kan också ringa vår gåvoservice på 08-660 50 96, vi har öppet måndagar 09.00-11.30.

  • Får jag ett kvitto om jag ger ett gåvobevis?

    Om du väljer att ge ett gåvobevis via vår hemsida får du ett kvitto på att din gåva mottagits av oss. Lämnar du en gåva via Swish så får du upp ett rött hjärta när din betalning skett. Skickar du in via plusgiro/bankgiro får du inget kvitto av oss om du inte hör av dig och begär ut ett.

  • Hur snabbt skickas gåvobeviset ut?

    Om du valt att få gåvobeviset digitalt så kommer det på en gång till vald mejladress när du har slutfört beställningen. Om du har valt att få gåvobeviset per post tar det cirka fem till sju dagar innan det kommer fram till vald adress.

  • Kan jag skriva en personlig hälsning på gåvobeviset?

    Ja! Du kan välja mellan en förvald hälsning eller en egen, personlig hälsning.

Huvudpartners

Upplevelsepartners

Kampanjpartners

Bli partner